A szerző rövid bemutatkozása:
1981. február 15-én születtem Csornán, de mindig is Kónyban
éltem. A helyi általános iskola után a győri Révai Miklós Gimnáziumban
érettségiztem, majd az ELTE Bölcsészettudományi Karának magyar szakán
diplomáztam. Jelenleg Kónyban, az IKSZT Faluházban dolgozom kulturális
munkatársként, és szabadidőmben nem meglepő módon írok. Első könyvem (Már
majdnem ott, versek) magánkiadásban 2013-ban jelent meg, melyet azóta már 18
követett, versek, mesék, regény. Verseim a győri Műhelyben, a Kisalföldben, a
Családi Körben jelentek meg nyomtatásban, míg az interneten rendszeresen
olvashatóak A Hetedik irodalmi folyóiratban, a Szövet Irodalomban, és itt a
#Maradok-on, de megjelentem már az Art’Húrban, és a Literatúrán is, valamint
számtalan antológiában. Prózai írásaim mostanában a Népszava Nyitott Mondat
irodalmi mellékletében szerepelnek. És ez még korántsem az út vége
– Hogyan kerültél kapcsolatba a költészettel,
miért pont versekben fejezed ki magad? Volt-e / van-e olyan szerző, akit
mesterednek, esetleg példaképednek tekintesz, vagy hatással volt rád?
– Lényegében mióta írni tudok, írok verseket. Emlékszem,
másodikos koromban egy kék csíkos füzet borítójára írtam rá a rendkívül
frappáns „Versek 1988” címet, és azzal a lendülettel tele is írtam a lapokat.
Ezekről a versekről nyugodtan ki merem jelenteni, hogy korszakalkotó, zseniális
művek voltak, melyek megváltoztatták volna a magyar irodalmat. Azért vagyok
ilyen bátor, mert a füzetnek nyoma veszett, így az ellenkezőjét senki se tudja
bebizonyítani. Aztán kamaszkoromban végig írtam, mivel azonban ezek
megmaradtak, ma már látom, hogy nem igazán vállalhatóak. Igaz, néhány azóta
megjelent itt-ott, és magánkiadású könyveimbe is bekerültek, de azért úgy
érzem, az igazi hangomat 2010 után kezdtem megtalálni, mikor hét év szünet után
újra költeni kezdtem.
Hogy miért írok verseket, arra mindig azt szoktam mondani,
hogy azért, mert nem tudok nem írni. Ha megindul bennem egy vers, akkor addig
nem tudok nyugodni, míg valamilyen formában nem rögzítem. Egyébként nem csak
lírában fejezem ki magamat, mert sok mesét és prózai művet is írtam, például a
fiatalkori hülyeségeimet megörökítő anekdotikus novelláim mostanában a Népszava
Nyitott Mondat irodalmi mellékletében olvashatóak.
Mivel 2005-ben magyar szakon végeztem, így azon költők
felsorolása, akik hatottak rám, gyakorlatilag képtelenség. De érdekességként
megjegyezném, hogy mindig is nagyon vonzottak a nagy korszakok kis mesterei,
például Komjáthy Jenő, Gyóni Géza vagy épp Reményik Sándor költészete
– Milyen hatások formálták költői stílusod,
kifejezésmódod, gondolatvilágod? Milyen alkotói körülmények között születnek
verseid?
– Mivel immár 41 éve (egy ötéves budapesti koleszos kitérővel) élek
szülőfalumban, Kónyban, így nyilván a legnagyobb hatást közvetlen környezetem,
a Rábaköz kultúrája gyakorolta rám. Ez roppant érdekes környék, mely
évszázadokon keresztül megközelíthetetlen mocsár volt, így zárványként remekül
megőrizte az évezredes hiedelemvilágot. Földrajzi helyzete miatt viszont a
20-21. században ez a vidék lett Magyarország egyik leginkább nyugat-európai
része, így a hagyományok és a modernség e keveréke igen egyedi látásmódját alakította
ki a rábaközi embernek, amivel, úgy gondolom, én is rendelkezem. Ez lírámban is
megtalálható, hiszen előszeretettel használom akár a legklasszikusabb költői
formákat a legmodernebb kifejezésekkel vegyítve. A versírási módszereimre is ez
a modern-hagyományos keveredés jellemző, hiszen ha éppen úgy van, akkor papírra
tollal írok, de ha mondjuk a buszon jut eszembe valami, akkor okostelefonnal
felhőbe írom meg. Így aztán a versíráshoz nincs szükségem nyugodt
körülményekre, azt bárhol, bármikor tudom művelni, a prózához viszont nagyon is
igénylem a csukott ajtót.
– Hogy látod, mi a költő feladata ma?
– Azok az idők már régen elmúltak, mikor a költők lángoszlopokként vezették a népet, hogy a legnagyobbat, Petőfi Sándort idézzem meg. A mai költő feladata
inkább a saját belső világának felmutatása azzal a céllal, hogy abban az olvasó
megláthassa saját magát. És ha egy vers bárkinek is segít egy problémájában,
vagy abban, hogy egy kicsit jobban megismerje önmagát, akkor már megérte a
munka, de akkor is, ha csak egy-két jó percet szerzünk vele egy-egy
embertársunknak.
– Mi a véleményed a kortárs költészetről,
publikálási lehetőségekről, illetve szoktál-e kortárs eseményekre járni, van-e
kedvenc közeged?
– A kortárs költészetet olvasni és művelni is szeretem, és ahogy már fentebb
említettem, innen is a nem túlzottan reflektorfényben lévő szerzők felfedezése,
megismerése a kedvencem. Persze nyilván elismerem a kanonizált nagyok életművét
is, csak közülük a számomra legfontosabbak (Tandori Dezső, Juhász Ferenc,
Kányádi Sándor) épp az elmúlt években távoztak, így ők lassan a klasszikusokhoz
fognak sorolódni, nem a kortárshoz.
A publikálási lehetőségek, úgy látom, roppant mód
kiszélesedtek az elmúlt egy-két évtizedben az internetnek köszönhetően, de ez
azt a veszélyt hordozza, hogy az ember hangja elvész a zajban. A hivatalos
publikálási lehetőségek elismert országos folyóiratban viszont nagyon is
visszaszorultak, mivel ezek száma is visszaesett, pedig egy magát költőnek
tartó ember leginkább ilyen helyen szeretne megjelenni. Viszont úgy gondolom,
hogy egy színvonalas internetes oldalon való megjelenés ma már nagyobb
olvasottságot hozhat, mint akármelyik nyomtatott folyóirat, főleg ha a
közösségi oldalakon is terjeszti magát az ember. És ha belegondolunk abba, hogy
a hihetetlen hatást gyakorló Nyugat annak idején 800 példányban jelent meg a
csúcson, akkor azért azt is megállapíthatjuk: nem tudhatjuk, nem pont az a most
kicsinek tűnő netes folyóirat, ahol épp megjelentünk, lesz-e ugyanilyen fontos
az utókor szemében.
Időnként előfordulok irodalmi rendezvényeken, például A Hetedik
folyóirat programjain, vagy a József Attila Vers-Dal-Fesztiválon. Itt a
közelben pedig a Győri Könyvszalon programjait szoktam látogatni, ha számomra
kedves szerző tart könyvbemutatót. De olyan sűrűn nem szoktam ezt tenni, mert
úgy gondolom, hogy ahogy egy szakácsnak az a dolga, hogy főzzön, és nem az,
hogy a főzésről beszélgessen, vagy azon keseregjen, hogy mennyire nem ismerik
el az ő szakácsművészetét, ugyanúgy egy költő/írónak meg az a dolga, hogy költsön
és írjon.
– Ha
még nincs, tervezel-e saját kötetet? Ha már van, mi a legújabb vagy soron
következő köteted koncepciója?
– Már több kötetem jelent meg magánkiadásban, de ennek
most annyira felment az ára, hogy ilyenben jelenleg nem gondolkodom. Egyelőre elégedett
vagyok azzal, ahol és amilyen gyakran megjelenek, így egy esetleges verseskötet
összeállítása most nincsen tervben. Prózai kötetem viszont fog megjelenni a
közeljövőben, az egyik legismertebb magyar punkzenekarról szóló riportkönyvem
kézirata lényegében kész. Jelenleg pedig egy helytörténeti könyvön dolgozom,
melyben szülőfalum, Kóny nagy szülötte, a 16. században élt Fejérkövy István
esztergomi érsek, királyi helytartó életét szándékozom feldolgozni.
– Mit
javasolsz azok számára, akik versírásra adják a fejüket és költőként fejlődni,
érvényesülni szeretnének?
– Azt
tudom javasolni, amit a nemrégiben távozott nagyszerű író, Moldova György
javasolt az írásról szóló könyvében: azok, akik írni akarnak, a múzsa csókját
ne a homlokukra kérjék, hanem a fenekükre. Azért, hogy legyen türelmük erre a
testrészükre helyezkedni és írni nagyon sokat. Szerintem is csak úgy lehet
fejlődni és érvényesülni ha nagyon sokat ír az ember, és az se baj, ha ennek
nagy részét később kidobja. A sok írás között sokkal nagyobb eséllyel lesz ott
egy remekmű, mint a kevés között.
A szerző legújabb verse oldalunkon:
Túl az ég falán